Opis trasy

 

schemat_1Odcinek Białośliwie – Łobżenica

Stacja główna w Białośliwiu położona jest dużo niżej od pozostałych stacji – leży w Dolinie Noteci. Pociąg, aby wyjechać z Białośliwia musi wydostać się z doliny. Początkowo trasa wiedzie wąwozem w gęstym lesie obok krętej rzeczki Białośliwki. Po trzech kilometrach pociąg napotyka na pierwszą stację Kocik-Młyn, gdzie nieopodal torów znajdują się stawy hodowlane. Jadąc dalej zaczyna kończyć się las a zaczynają liczne sady. Szósty kilometr trasy to stacja Pobórka Wielka – jedna z miejscowości swoistego zagłębia sadowniczego. Za Pobórką Wielką trasa wiedzie już raczej po równym terenie – Dolina Noteci jest już w tyle. Przez pola trasa biegnie do wsi Nieżychowo, dalej po kilku łukach na zboczu pagórka i pokonaniu drogi krajowej nr 10 pociąg dociera do stacji Zakłady Przemysłowe będące de facto częścią wsi Nieżychowo, gdzie mieści się m.in. budynek stacyjny, budynki dawnej cukrowni oraz trójkąt torowy. Z trójkąta można pokierować na wprost do Łobżenicy lub w prawo w kierunku Glesna. Wybierając kierunek – Łobżenica następną stacją jest miejscowość Jeziorki Kosztowskie. Na samym początku wsi pociąg przejeżdża tuż obok pierwszego jeziora i kilkaset metrów dalej mija następne – mniejsze. Dalej trasa biegnie wśród pól wzdłuż drogi gruntowej i dociera do miejscowości Czajcze. Tu mieści się budynek stacyjny i następny na trasie trójkąt torowy – w lewo Wysoka, w prawo Łobżenica. Bardzo ciekawym obiektem w Czajczu jest mieszczące się w parku mauzoleum pruskiego ministra. Jadąc dalej w kierunku Łobżenicy następną stacją jest wieś Kijaszkowo. Po opuszczeniu Kijaszkowa szlak odbija na pewien czas całkowicie od wszelkich dróg. Za wsią pociąg przejeżdża skrajem lasu u podnóża Brzozowej Góry (139,2 m n.p.m.) i polami dociera do wsi Kruszki. Stacja Kruszki mieściła się przy budynku starej mleczarni, który to budynek został niedawno pozbawiony charakterystycznego dla tego miejsca komina. Przed stacją pociąg przejeżdża przez najostrzejszy na trasie łuk, na którym dawniej zdarzały się zakleszczenia zderzaków wagonów. Dalej trasa wiedzie znów wzdłuż drogi, którą przecina tuż przed następną stacją Szczerbin, jest to ostatnia stacja przed Łobżenicą. Do Łobżenicy pociąg jedzie dalej wzdłuż drogi, a przed samą zaś Łobżenicą odbija nieco, by po ostrym łuku wjechać na stację. Na stacji znajdują się obecnie m.in. budynki dawnych magazynów kolejki, budynek dawnej parowozowni oraz budynek stacyjny – obecnie budynek mieszkalny. Teren stacji znajduje się tuż przed drogą wjazdową do miasta, którą trzeba pociąg musi przebyć by jechać dalej – w kierunku Liszkowa. Dawniej znajdowały się tu rogatki. Kilkaset metrów dalej znajduje się stalowy most kolejowy nad rzeką Łobżonka.

schemat_2Odgałęzienie z Zakładów Przemysłowych w kierunku Glesna

Trasa z Zakładów Przemysłowych w kierunku Glesna wiedzie początkowo polami. Tuż za Zakładami na polach mija zarośnięte drzewami miejsce, gdzie dawniej odchodziło odgałęzienie do cegielni w Kosztowie. Następnie przecina przejazd przez drogę asfaltową i jedzie dalej wśród pól. Teraz teren zaczyna robić się miejscami pagórkowaty. Przy następnym skrzyżowaniu – tym razem z drogą polną – znajdował się kiedyś przystanek Młotkowo. W pobliżu znajduje się odrestaurowany pałac folwarku Młotkowo. Dalej trasa malowniczo biegnie skrajem długiej dolinki. Dalej znajduje się niewielka, lecz interesująco położona wieś Młotkówko. W Młotkówku, za dawnym przystankiem, tor biegnie skrajem dość wysokiego i stromego zbocza, u którego podnóża znajduje się ładnie położone jezioro. Następna stacja to Falmierowo. Przed osiągnięciem Falmierowa trasa przecina najpierw drogę asfaltową. We wsi znajduje się – niewidoczne z trasy kolejki – duże jezioro z półwyspem. W Falmierowie znajduje się jedyna na zachowanej sieci bocznica; prowadzi ona do położonego przy torach zakładu. Dalej trasa biegnie wśród pól wzdłuż drogi polnej do niewielkiej wsi Polinowo, za którą trasa biegnie niezwykle malowniczo położonym mostem nad rzeką Łobżonka. Tuż za mostem tory zagłębiają się w las, za lasem kolejka przecina drogę polną i dalej polami pociąg dojeżdża do wsi Glesno.

schemat_3Odgałęzienie Czajcze – Wysoka

Wybierając na trójkącie torowym na stacji Czajcze – kierunek Wysoka pociąg ma do przebycia ok. 5 km. Trasa wiedzie na początku przez pola – z jednej strony widok rozpościera się na równiny z polami, z drugiej na pobliskie wzgórza. Po dwóch kilometrach jazdy wzdłuż drogi asfaltowej znajduje się stacja Wysoczka, gdzie istnieje dawny budynek stacyjny – obecnie spełniający funkcję mieszkania. Dalej pociąg okrąża znajdujące się tuż za Wysoczką miasto Wysoka by wjechać do niego jakby “od drugiej strony” i zatrzymać się na końcu obecnej trasy przy budynku stacyjnym. Niegdyś trasa ta prowadziła dalej do Mościsk a jeszcze wcześniej – przed wojną – przez Grabówno do Kocik-Młyna. Ostatni fragment odcinka do Mościsk rozebrano jeszcze w latach siedemdziesiątych.

Leave a Reply